5 tipů pro nákup prvního horského kola
Publikováno 27.06.2022 v 09:00 v kategorii Znalosti na kole, přečteno: 24x
If you’re new to Carbon MTB, or a road rider looking for the thrills of hitting the dirt and going off-road, it’s handy to know what to look for when it comes to finding the right mountain bike. So check out our top tips on how to find the perfect ride to get trail-ready.
1. Získejte správnou velikos
Za prvé, vše ostatní je druhotné na správné velikosti rámu. Nespoléhejte se však na uvedenou velikost
– zatímco mnoho společností přechází na malé, střední a velké místo na stále nepřesnější čísla
(sedlové trubky se zmenšují, i když se rámy prodlužují), neexistuje žádná standardizovaná představa
o tom, co např. tvoří velké. Velikost jedné značky se může rovnat jinému médiu.
Místo toho se budete chtít ujistit, že vaše kolo je pro vás to pravé. Hledejte (a porovnejte) míry
dosahu (vzdálenost od sedla k tyčím) a stacku (vzdálenost od středu kliky po střed hlavové trubky)
a nebojte se jet déle než se silničním kolem. Dlouhý přední trojúhelník posouvá nápravu více dopředu
a umožňuje vám ji zvážit (pro přilnavost), aniž byste riskovali, že při prvním nárazu přejedete
rovně přes tyče. Pomáhá také při stoupání tím, že udržuje přední kolo zasazené.
Jen nechoďte tak dlouho, aby nedošlo k žádné pohotovostní prověrce. Potřebujete jen pár centimetrů.
Krátká sedlová trubka poskytuje dobrý postoj a největší manévrovací prostor, ale ujistěte se, že
stále můžete dosáhnout plné výšky šlapání, aniž byste sedlovku příliš natahovali. Všimněte si, že 2
9ers mají vyšší přední části a že jízdní pozici lze výrazně vylepšit alternativními představci,
tyčemi a sedlovkami.
2. Vyberte velikost kola
Průměry se ustálily na jednoduché binární volbě 27,5 palce (650b, agresivní trail a sjezd) nebo 29
palců (XC a trail). Avšak velikosti Plus se širokým ráfkem a nedávný trend směrem k 29palcovým
sjezdovým kolům kalí vody.
Zatímco silné, tuhé a lehké (ish) 29ers se v příštích několika letech nepochybně stanou běžnějšími –
spolu s vhodnými pneumatikami a rámy – prozatím zůstává volba z velké části stejná: upřednostněte
větší obruče na velké míle, nebo menší, silnější ty pro rozbíjení stezek. Nadměrné velikosti se na
hardtailech mohou opravdu vyplatit, ale jsou citlivé na tlak v pneumatikách a existuje určitá otázka,
zda tu opravdu zůstanou.
3. Zvolte hardtail nebo full-suss
Zadní tlumič, ložiska, táhla a další výrobní komplikace plného odpružení stojí peníze. V důsledku
toho pravděpodobně získáte lepší specifikace dílů na hardtail než na full-suss kole za stejnou cenu.
Na druhou stranu, full-suss kola jsou nyní pokročilejší než kdy jindy, takže jejich výhody mohou
stále převažovat nad nevýhodami. Ani to není třeba zavrhovat, ale zapomeňte na to, že se musíte ‚
učit‘ na hardtailu, než si pořídíte ‚velké kolo‘ – je to mýtus. Opravdu, tohle je moje preference.
Budete mít méně údržby a také méně věcí, které se pokazí.
4. Zvolte kvalitu odpružení, nikoli kvantitu
Podívejte se na recenze vidlic a tlumičů (na plné čáře) na kole, na které se díváte, a použijte
stránky výrobce, abyste získali přesné modely. Všimněte si, že jednotky OE (original equipment)
mohou mít jinou (často nižší) specifikaci než podobně vypadající aftermarket. Kvalitní tlumení a
slušná vzduchová pružina za vás udělají daleko víc než nějaké cestování navíc.
5. Podívejte se na budoucí design
Zkontrolujte aktuální/oblíbené průměry a rozteče os, plus náhlavní soupravu, středový držák a
dokonce i průměry sedlovky – například budete mít problém sehnat stále oblíbenější sloupek sedla
(pro změnu výšky sedla za chodu) v nejmenším průměru. Interní vedení pro „stealth“ kapátka je také
žádoucí, i když to, co vnitřní kabeláž převodů/brzdové hadice získá na vzhledu, může ztratit na
hluku a snadnosti údržby.
Pro více informací o kolech sledujte naše oficiální stránky trifox.


Komentáře
Celkem 0 komentářů